maandag 6 maart 2017

Supermarkt vanzelfsprekend ingebed in de omgeving





Supermarkt vanzelfsprekend ingebed in de omgeving



In 1973 opende winkelcentrum Makado in Beek. De luchtfoto toont een blinkende vliegende schotel als een Fremdkörper in het land geland buiten de stad. Geënt op de Amerikaanse Mall die in optima forma was toegesneden op de cultuur van het auto-gebruik. In combinatie met de overvloed aan ruimte was de Mall in Amerika planmatig ontworpen, gericht op bereikbaarheid, overvloedige parkeerruimte en geconditioneerde binnenruimte.
Lang is ook in Nederland dit model als ideaal beschouwd en gebouwd. Maar Nederland kent een schaarste aan ruimte en heeft (daardoor?) een fijnmazig netwerk van voorzieningen opgebouwd. De typologie van de Amerikaanse Mall verwordt in Nederland daarom al snel in een Fremdkörper, zoals Makado dat indertijd was. Inmiddels is Makado ingebouwd en opgenomen in het stedelijk weefsel, maar dat heeft heel veel tijd en geld gekost. Mede als gevolg van de achterliggende economische crisis is het besef ontstaan in de ruimtelijke ontwikkeling van Nederland dat we vooral vanuit de bestaande omgeving de nieuwe en veranderende behoeftes moeten huisvesten. Dat geldt evenzeer voor winkels en supermarkten. Meer dan voorheen dienen ze ook ruimtelijke en visueel onderdeel te zijn van de omgeving. Zelfs als ze buiten of aan de rand van de bebouwde omgeving gesitueerd zijn. Kijk hoe MPreis in Oostenrijk vaak aan de rand van een dorp ligt maar bijna altijd een afspiegeling is van de plek soms met materiaalgebruik en gebouwdetailering, soms met de architectuur van het gebouw, soms met de zichtlijnen, het uitzicht of situering in het landschap.
De supermarkt en de winkels voor de dagelijkse boodschap zijn een vanzelfsprekend onderdeel van ons levensritme. Daarom wordt het uiterlijk van een supermarkt niet alleen bepaald door commerciële uitstraling en zichtbaarheid. Dat zijn de wensen van de winkelier. Een dergelijke uitstraling en zichtbaarheid kan op vele manieren worden vormgegeven. De kunst is het tegelijk zo te doen dat de klant de supermarkt ziet als onderdeel van de omgeving en niet als Fremdkörper. Een plek waar je graag naar toe gaat.

MPreis Tanheim, moderne, open vormen, traditionele, lokale materialen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten