zaterdag 30 augustus 2014

Toekomst en de stad


1.1 Deze zomer was ik in China. In 2002 was ik eerder in China dus ik kon enigszins vergelijken. De indrukken van de reis beginnen te landen en behalve dat ik een fantastische reis heb gemaakt en vele en bijzondere dingen heb gezien, beklijft het gevoel dat we rechts ingehaald worden. Ongetwijfeld ben ik beïnvloed door alle krantenartikelen en tv-reportages die ik de afgelopen jaren gelezen en gezien heb. Maar gedurende mijn reis bekroop mij een gevoel van urgentie. Het gevoel dat een deel van de wereld voortvarend een kant op gaat die niet geheel de onze is, maar wel een kant die onze toekomst gaat bepalen. 1.2 Wat is de les? We moeten vol voor de toekomst gaan. Niet dat het verleden er niet meer toe doet of moet worden weggegooid. Nee, daar kunnen we van leren en genieten. Maar de oude, traditionele identiteit marginaliseert. Historische steden en plekken worden zo massaal geconsumeerd door toeristen dat hun eigen waarde verdampt en hoofdzakelijk als middel om te verkopen wordt gebruikt. Het gaat niet alleen om grote plekken als de Grand Canyon, Amsterdam, Venetië of Parijs maar ook om kleine plekken als De Rijp of Kinderdijk. Wat is nog echt als klederdracht, natuurbehoud en monumentenzorg enkel nog de toerist, de bezoeker, het magazine of de tv-reportage dienen en niet meer de originele gebruiker? Niets ontziend rolt de moderne tijd voort tot in alle uithoeken van de wereld. De sturing daarop is gering en vooral door markteconomische motieven ingegeven. 1.3 Natuurlijk is het nu het enige dat telt. En natuurlijk is het nu voorgevormd door het verleden. Maar het nu is enkel te besturen met de toekomst. Wat we nu beleven ligt in de toekomst. Daarom moeten we ons nu vol richten op de toekomst. 1.4 Vol voor ICT en Big Data. Vol voor verdraagzaamheid. Vol voor uitstekend onderwijs. Vol voor water en eten voor iedereen. Vol voor de stad en mobiliteit voor iedereen. Vol voor schone, hernieuwbare energiebronnen. Vol voor schone lucht, leefbaarheid en kwaliteit. 1.5 LEEFBAARHEID Schiphol naar de Flevopolder en onder de aanvliegroutes geen huizen en bewoners maar hoge windmolens in grote geometrische formaties en lichtpatronen voor een spectaculaire begeleiding en zicht vanuit de vliegtuigen. Noord- en oost Holland is gelijk beter toegankelijk.  Hoge snelheidslijnen verbinden de belangrijkste woon- en werkgebieden binnen een uur vanuit midden Holland. Via Amsterdam Zuidoost naar de Zuidas, Den Haag, Rotterdam, Brussel en Parijs, via Utrecht naar Eindhoven, het Ruhrgebied en Maastricht, via Amersfoort naar Arnhem en Midden Duitsland, via de Noordoostpolder naar Friesland, Groningen en Noord-Duitsland. 1.6 MOBILITEIT: Geen vervuilend, dichtslibbend vervoer, maar openbaar vervoer betaalbaar en uitgebreid maken en zorgen dat het goedkoper is dan auto's (met 4 in de auto mag niet goedkoper zijn dan met 4 in de trein of bus). Verkeersdrukte en vervuiling worden daarmee beheersbaar en vervoer geen luxe maar een basisvoorziening. 1.7 ENERGIE Onder de aanvliegroutes zonneweides, windmolenparken en landbouw- en visserijgronden. Enkel hernieuwbare energie telt. De wet van behoud van energie; energie gaat nooit verloren, maar zorg ervoor dat de juiste energie er op het juiste moment is. 1.8 STAD: De wereld verstedelijkt. De geschiedenis leert dat de stad bijna altijd de plek is van grote innovatieve technische, culturele en economische ontwikkelingen. Athene, Florence, Singapore, Hong Kong als voorbeeld van stadsstaten die floreerden en floreren. Holland als stad? Laat de Zuidas bij Amsterdam maar volbouwen met wolkenkrabbers. Met de verplaatsing van Schiphol naar de Flevopolder kan geconcentreerde hoogbouw ook plaatsvinden in Almere of Amsterdam ZuidOost ontsloten met een snelle treinverbinding binnen 20 tot 30 minuten bereikbaar. Welke metropool heeft een park als de Hoge Veluwe of een weidegebied als het Ilperveld? In welke wereldstad zijn de zandstranden zo lang en breed? Holland heeft het allemaal te bieden. Mooie natuur, een wereldhaven, een efficiënt vliegveld. 1.9 ONDERWIJS: Het vrijgekomen Schiphol bied plaats aan innovatie en hoogstaand onderwijs. Vanuit Leiden, Amsterdam, Rotterdam en Utrecht worden de krachten gebundeld. De snelle treinverbinding vanaf de nieuwe luchthaven kan makkelijk via Almere, Amsterdam ZuidOost en de Zuidas worden doorgezet naar de nieuwe onderwijs- en innovatiestad om onderzoekers en studenten uit de hele wereld er naar toe te brengen voor congressen en kennisuitwisseling. De oude steden worden zo ontlast en kunnen meer gericht zijn op wonen en toeristen. ICT en Big Data ontsluiten de wereld en wij leren onze kinderen hoe we hier toegang toe krijgen, ontdekken en verbinden. En wij helpen de wereld met onze enorme kennis over water hoe enerzijds de toenemende wateroverlast beheerst kan worden en hoe tekort aan water om gezet kan worden aan overvloed aan leven brengend en drinkbaar water.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten